Destek Eğitim Odası Rehberi

Detaylı Destek Eğitim Odası Rehberi

Mevzuata Uygun Destek Eğitim Odası Rehberi

Bu rehber, okullarda Destek Eğitim Odası süreçlerinin Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’ne uygun olarak yürütülmesi için hazırlanmıştır. Resmi süreçler, gerekli evraklar ve sıkça sorulan sorulara yasal dayanaklarıyla birlikte buradan ulaşabilirsiniz.

Destek Eğitim Odası İşleyişi ve Resmi Adımlar

1. Adım: Öğrencinin Belirlenmesi ve Yönlendirilmesi

Sınıf/şube rehber öğretmeni veya alan öğretmeni, derslerinde akranlarına göre belirgin düzeyde gerilik gözlemlediği öğrenciyi, ilk olarak okulun Rehberlik Servisi’ne yönlendirir. Bu süreçte “Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu” doldurulur.

2. Adım: Okul Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu Kararı

Rehberlik Servisi tarafından yapılan ilk değerlendirme sonucunda, öğrencinin destek eğitimden faydalanmasının uygun olacağına karar verilirse, konu “Okul Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu”nda görüşülür. Komisyon, öğrenciye destek eğitim verilmesi yönünde karar alır ve bu karar tutanak altına alınır.

3. Adım: BEP Geliştirme Birimi’nin Kurulması ve Veli Onayı

Komisyon kararı sonrası, öğrenci için okul müdürü veya görevlendireceği bir müdür yardımcısı başkanlığında “BEP Geliştirme Birimi” oluşturulur. Bu birimde; rehber öğretmen, öğrencinin sınıf öğretmeni, ilgili alan öğretmenleri ve veli bulunur. Süreç hakkında veli bilgilendirilir ve yazılı onayı (“Veli İzin Formu”) alınır.

4. Adım: Planlamanın Yapılması (BEP ve Haftalık Çizelge)

BEP Geliştirme Birimi, öğrencinin ihtiyaçlarına yönelik “Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP)” hazırlar. Bu programda yer alan hedefler doğrultusunda, öğrencinin haftada kaç saat ve hangi derslerden destek alacağı belirlenir. Bu planlamaya göre “Haftalık Zaman Çizelgesi” oluşturulur ve görev alacak öğretmenler belirlenir.

5. Adım: Uygulama, İzleme ve Değerlendirme

Planlama doğrultusunda eğitim-öğretim başlar. Destek eğitim veren öğretmen, öğrencinin gelişimini “Öğrenci Gözlem Formları” ve “Kaba Değerlendirme Formları” ile sürekli olarak takip eder. Dönem sonlarında “Dönem Sonu Değerlendirme Raporu” hazırlanarak BEP Geliştirme Birimi’ne ve veliye sunulur.

Resmi Süreçlerde Kullanılacak Evraklar

Evrak AdıAçıklamaSorumlu Birim / Kişi
Eğitsel Değerlendirme İsteği FormuÖğrencinin destek eğitime yönlendirilmesinin ilk adımıdır.Sınıf / Alan Öğretmeni, Rehber Öğretmen
Okul Rehberlik Hizmetleri Yürütme Kom. Karar TutanağıÖğrenciye destek eğitim verilmesi kararının resmi belgesidir.Okul Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu
Veli İzin ve Bilgilendirme FormuVeliye süreç hakkında bilgi verildiğini ve onayının alındığını gösterir.Okul İdaresi / BEP Birimi
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP)Öğrencinin bireysel hedeflerini, kullanılacak yöntemleri içerir.BEP Geliştirme Birimi
Haftalık Zaman ÇizelgesiÖğrencinin ve öğretmenin ders programını gösterir.BEP Geliştirme Birimi / Okul İdaresi
Dönem Sonu Değerlendirme RaporuÖğrencinin BEP hedeflerine ulaşma düzeyini özetler.Destek Eğitim Veren Öğretmen

Mevzuata Göre Sıkça Sorulan Sorular

Evet. İhtiyaç duyulması halinde Rehber Öğretmen/Psikolojik Danışmanlar, öğrencinin BEP’inde yer alan ve kendi alanlarına (sosyal-duygusal gelişim, iletişim becerileri vb.) yönelik kazanımlar için görev alabilirler. Görev aldıkları takdirde, fiilen girdikleri her ders saati için, dersin girdiği saate göre gündüz veya gece öğretimi için öngörülen ek ders ücretini yüzde 25 fazlasıyla alırlar. Bu durum, Kamu Görevlileri Toplu Sözleşmesi hükümleriyle güvence altına alınmıştır.

Destek Eğitim Odalarının açılması ve işleyişi, Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’nin 25. Maddesi ile düzenlenmiştir. Bu madde, okul ve kurumlarda, yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için destek eğitim hizmetlerinin sunulmasını zorunlu kılar.

Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği’ne göre, öğrencinin destek eğitim odasında alacağı haftalık ders saati, o öğrencinin haftalık toplam ders saatinin %40’ını aşamaz. Örneğin, haftada 35 saat dersi olan bir ortaokul öğrencisi için bu süre en fazla 14 ders saati olabilir. Bu süre, öğrencinin ihtiyacına göre BEP Geliştirme Birimi tarafından belirlenir.

Destek eğitim hizmetleri, öğrencinin ders saatleri içinde veya dışında planlanabilir.
  • Ders saatleri içinde: Öğrenci, BEP biriminin kararıyla, en çok zorlandığı dersin saatinde destek eğitim odasına alınabilir.
  • Ders saatleri dışında: Okulun fiziki şartları ve personel durumu uygunsa, ders saatleri dışında (akşam) veya hafta sonu da destek eğitim planlaması yapılabilir.
Öğretmenlerin ek ders ücretleri, dersin yapıldığı zaman dilimine göre (gündüz, gece, hafta sonu) ilgili mevzuat çerçevesinde %25 artırımlı olarak ödenir.

© 2025 Mevzuata Uygun Destek Eğitim Rehberi


1. EĞİTSEL DEĞERLENDİRME İSTEĞİ FORMU

T.C.

…………………………… MÜDÜRLÜĞÜ

Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu

Form Tarihi: ……./……./…….


ÖĞRENCİNİN KİMLİK BİLGİLERİ

Adı SoyadıT.C. Kimlik No
Doğum Tarihi……./……./…….
Sınıfı / Şubesi…………………..
Veli Adı Soyadı……………………………………………..

YÖNLENDİRME GEREKÇELERİ

(Gözlemlediğiniz alanları işaretleyiniz ve ilgili bölüme kısaca açıklayınız.)

A. Akademik Gelişim Alanı:

  • ☐ Okuma-Yazma Becerileri: ……………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ Matematik Becerileri: …………………………………………………………………………………………………………………….
  • ☐ Ders Başarısı (Genel): …………………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ Diğer: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

B. Sosyal ve Duygusal Gelişim Alanı:

  • ☐ Arkadaş İlişkileri: ……………………………………………………………………………………………………………………….
  • ☐ Kurallara Uyma: ……………………………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ Duygu Kontrolü: …………………………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ Diğer: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

C. Davranışsal Gelişim Alanı:

  • ☐ Dikkat ve Odaklanma: …………………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ Aşırı Hareketlilik: ………………………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ İçe Kapanıklık: ……………………………………………………………………………………………………………………………..
  • ☐ Diğer: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ÖĞRENCİ İÇİN BUGÜNE KADAR YAPILAN ÇALIŞMALAR

(Sınıf içi düzenlemeler, veli görüşmesi, ek çalışmalar vb.)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


İMZALAR

Sınıf / Alan ÖğretmeniRehber Öğretmen / Psikolojik DanışmanOkul Müdürü
Adı Soyadı:Adı Soyadı:Adı Soyadı:
İmza:İmza:İmza:


2. OKUL REHBERLİK HİZMETLERİ YÜRÜTME KOMİSYONU KARAR TUTANAĞI

T.C.

…………………………… MÜDÜRLÜĞÜ

Okul Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu Toplantı Tutanağı

Toplantı Tarihi: ……./……./…….

Toplantı No: ……………

Toplantı Yeri: …………………………………….

Gündem Maddesi: ………… sınıfı ………… numaralı öğrenci ……………………………………………..’in durumu ve destek eğitim ihtiyacının görüşülmesi.

KATILIMCILAR:

(Katılan üyelerin Adı Soyadı ve Görevi yazılacaktır.)

  1. …………………………………………. (Komisyon Başkanı / Okul Müdürü)
  2. …………………………………………. (Müdür Yardımcısı)
  3. …………………………………………. (Rehber Öğretmen)
  4. …………………………………………. (Sınıf Öğretmeni)
  5. …………………………………………. (İlgili Alan Öğretmeni)
  6. …………………………………………. (Okul Aile Birliği Temsilcisi)

GÖRÜŞÜLEN KONULAR VE ALINAN KARARLAR:

Komisyonumuz, ……./……./……. tarihinde toplanarak ………… sınıfı öğrencisi ……………………………………………..’in durumunu görüşmüştür.

Öğrencinin akademik, sosyal ve davranışsal gelişimine ilişkin sınıf öğretmeni ve rehber öğretmen tarafından sunulan “Eğitsel Değerlendirme İsteği Formu” ve ekindeki gözlemler incelenmiştir. Yapılan değerlendirmeler sonucunda;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Yukarıda belirtilen gerekçelerle, öğrencimizin okul içinde Destek Eğitim Odası hizmetinden yararlanmasının uygun olduğuna oy birliği / oy çokluğu ile karar verilmiştir.

Bu kararın uygulanması için BEP Geliştirme Birimi’nin oluşturulmasına ve veli bilgilendirme/izin sürecinin başlatılmasına karar verilmiştir.


İMZALAR

(Toplantıya katılan tüm üyeler ad soyad yazarak imzalar.)

Adı Soyadı / Göreviİmza
………………………………………….
………………………………………….
………………………………………….
………………………………………….


3. VELİ BİLGİLENDİRME VE İZİN FORMU

Sayın Veli,

Öğrencinin Adı Soyadı: ……………………………………………..

Sınıfı / Numarası: ……………………………………………..

Okulumuz Rehberlik Hizmetleri Yürütme Komisyonu’nun ……./……./……. tarihli kararı ile çocuğunuz ……………………………………………..’in, okul içinde sunulan destek eğitim hizmetlerinden yararlanmasının gelişimine katkı sağlayacağı değerlendirilmiştir.

Destek Eğitim Süreci Hakkında Bilgilendirme:

  • Destek eğitimi, öğrencimizin ihtiyaç duyduğu alanlarda (akademik, sosyal vb.) bireysel ya da küçük grup çalışmalarıyla kendi hızında ilerlemesini amaçlayan bir programdır.
  • Bu eğitim, alanında uzman öğretmenler tarafından, çocuğunuz için özel olarak hazırlanacak olan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda yürütülecektir.
  • Eğitimler, ders saatleri içinde veya dışında, çocuğunuzun derslerini aksatmayacak şekilde planlanacaktır.
  • Süreç boyunca sizinle düzenli olarak iş birliği yapılacak ve çocuğunuzun gelişimi hakkında bilgi verilecektir.

Bu sürecin en önemli parçası sizlersiniz. Çocuğunuzun eğitimiyle ilgili her aşamada görüşleriniz bizim için değerlidir.

Yukarıda belirtilen destek eğitim hizmeti hakkında bilgi edindim. Çocuğumun bu hizmetten yararlanmasını;

☐ Kabul Ediyorum / Onaylıyorum.

☐ Kabul Etmiyorum.

…../…../…….

Veli Adı Soyadı: ……………………………………

İmza: ……………………………………


Okul İdaresi / BEP Birimi Yetkilisi

Adı Soyadı: ……………………………………

İmza: ……………………………………



4. BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI (BEP)

Öğrencinin Adı SoyadıDoğum Tarihi
Sınıfı / NumarasıBEP Hazırlanma Tarihi
BEP Başlangıç-Bitiş TarihleriBEP Sorumlusu

BEP GELİŞTİRME BİRİMİ ÜYELERİ

Adı SoyadıGöreviİmza
Okul Müdürü / Müdür Yrd.
Rehber Öğretmen
Sınıf Öğretmeni
Destek Eğitim Öğretmeni
Veli

ÖĞRENCİNİN MEVCUT PERFORMANS DÜZEYİ

(Öğrencinin güçlü olduğu ve desteklenmesi gereken alanlar belirtilir.)

  • Akademik Beceriler: ……………………………………………………………………………………………………………………………
  • Sosyal-Duygusal Gelişim: …………………………………………………………………………………………………………………….
  • Dil ve İletişim Becerileri: …………………………………………………………………………………………………………………
  • Motor Beceriler: …………………………………………………………………………………………………………………………….

AMAÇLAR VE HEDEFLER

Uzun Dönemli AmaçKısa Dönemli Hedefler / KazanımlarSorumlu KişiKullanılacak Yöntem/MateryalDeğerlendirme
1.1.1 ………………………………………
1.2 ………………………………………
2.2.1 ………………………………………
2.2 ………………………………………
3.3.1 ………………………………………
3.2 ………………………………………

EĞİTİM ORTAMINA İLİŞKİN DÜZENLEMELER

(Fiziksel ortam, öğretimsel uyarlamalar vb.)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..



5. HAFTALIK ZAMAN ÇİZELGESİ (DESTEK EĞİTİM)

Öğrenci: …………………………………………..

Destek Eğitim Öğretmeni: …………………………………………..

Tarih Aralığı: ……./……./……. – ……./……./…….

Ders SaatiPazartesiSalıÇarşambaPerşembeCuma
1. Ders
2. Ders
3. Ders
4. Ders
Öğle Arası
5. Ders
6. Ders
7. Ders
8. Ders

Not: Destek eğitim dersleri “DESTEK EĞİTİM – (Dersin Adı)” şeklinde belirtilir.



6. DÖNEM SONU DEĞERLENDİRME RAPORU

Öğrencinin Adı Soyadı: ……………………………………………..

Sınıfı / Numarası: ……………………………………………..

Değerlendirme Dönemi: ……………….. Eğitim-Öğretim Yılı, …… Dönemi

Rapor Tarihi: ……./……./…….


BEP’TE YER ALAN AMAÇLARA ULAŞMA DÜZEYİ

Amaç 1: …………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Yapılan Çalışmalar: …………………………………………………………………………………………………………………..
  • Gelişim Düzeyi: ☐ Başarıldı ☐ Gelişme Gösterildi ☐ Başlangıç Düzeyinde
  • Açıklama / Gözlemler: ………………………………………………………………………………………………………………

Amaç 2: …………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Yapılan Çalışmalar: …………………………………………………………………………………………………………………..
  • Gelişim Düzeyi: ☐ Başarıldı ☐ Gelişme Gösterildi ☐ Başlangıç Düzeyinde
  • Açıklama / Gözlemler: ………………………………………………………………………………………………………………

Amaç 3: …………………………………………………………………………………………………………………………………………

  • Yapılan Çalışmalar: …………………………………………………………………………………………………………………..
  • Gelişim Düzeyi: ☐ Başarıldı ☐ Gelişme Gösterildi ☐ Başlangıç Düzeyinde
  • Açıklama / Gözlemler: ………………………………………………………………………………………………………………

GENEL DEĞERLENDİRME VE ÖNERİLER

(Öğrencinin genel durumu, bir sonraki dönem için öneriler, veliye ve öğretmene tavsiyeler.)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..


İMZALAR

Destek Eğitim Veren ÖğretmenSınıf / Alan ÖğretmeniRehber Öğretmen
Adı Soyadı:Adı Soyadı:Adı Soyadı:
İmza:İmza:İmza:

İlgini Çekebilir

Özel Eğitimde Teknolojinin Rolü: Dijital Araçlarla Öğrenme Süreci

Özel Eğitimde Teknolojinin Rolü: Dijital Araçlarla Öğrenme Süreci Günümüzde teknolojinin eğitimdeki rolü giderek artmaktadır ve …

Bir Cevap Yazın